İyi bir iş planı için 6 gerekli adım

İyi bir iş planı için 6 gerekli adım

Girişimciler, yöneticiler ve risk sermayedarları yatırımcıları etkilemek için nasıl bir iş planı ve iyi bir yol haritası yapılacağını tartışıyor.

 Yeni başlıyorsunuz ve startup yatırıma ihtiyacınız var. Ya da işinizin sermayesini büyütüp genişletmek istiyorsunuz. Her iki durumda da ihtiyacınız olan iyi bir iş planı. Aslında iş planı sadece insanları sizin fikrinize yatırım yapması için ikna ederken değil, işi gerçekleştirirken ne umduğunuzu, misyonunuzu, hedef ve değerlerinizi ifade etmenize ve şirketin büyüme stratejisini ortaya koymanıza da yardımcı olur.

Bununla birlikte, başarılı olmak için iş planı sadece girişimcinin fikirlerinden veya rüyalarından oluşmamalı. Ortaya koyacağınız plan ciddi iş dokümanlarını da içermeli. İşte işin uzmanlarından iş planında takip etmeniz gereken altı önemli adım;

  1. Yönetici Özeti

 Girişimcilere yardımcı olmayı amaçlayan blog SME Plan’ın kurucusu David Mercer yönetici özeti için, “Sizin iş planınızın asansör konuşması” tanımını yapıyor. Çoğunlukla, yeni bir yatırımcı çekmek onları asansör konuşmayla yakalamanıza dayanıyor. Çünkü onların dikkatini çekmeden, iş planınızın ne kadar iyi araştırıldığının veya sunulduğunun bir önemi yok.

 Sunum, slayt yazılım hazırlama şirketi Prezi CEO’su Peter Arvai, çözmeyi vadettiğiniz problemi ve problemin şu anda neden çözülmesi gerektiğini yönetici özetinin kısaca anlatması gerektiğini ekliyor.  Eğer diğerlerine bu derin amacı aktaracak yeterlilikte değilseniz, yatırımcıyı fikrinize para yatırmaya ikna etmekte ve insanları takımınıza katmakta çok zorlanabilirsiniz.

  1. Yönetici takımınızın biyografisi ve tanımı

 Flybits kurucu ve CEO’su Hossein Rahnama, “Girişimci alacağı bu riskle birlikte ne getireceğini net olarak göstermeli; fikrini, teknik kabiliyetini ya da tutkusunu…” diyor. Çünkü yatırımcılar kişisel gücünüzü kullanarak nasıl yöneteceğinizi anlamak istiyor.

 StickerYou CEO’su Andrew Witkin bu sırada lider takımınız hakkında da konuşabileceğinizi hatırlatıyor, “ Eğer lider takımın geçmişinde iş kurmak ve yönetme deneyimi varsa bu onların avantajına olacaktır. İş planları genellikle çoklu amaçlara hizmet eder, bunlardan biri de güven inşa etmektir. Ve takımınızın kalitesi potansiyel yatırımcılar ve iş ortakları için en az ortaya koyacağınız ürün kadar önemlidir.”

“Yatırımcılar Jokey’e bahis tutar, ata değil.” diyen Foster Managment&Holding Başkanı Richard J. Fosis-plani-makale-cw-2ter fikri kimin yürüteceğini bilmenin yatırım kararı vermek için anahtar niteliğinde olduğunu ekliyor. Aynı iş fikrine sahip birçok firma karşımıza çıkabilir ama yatırım, başarabilecek niteliğe ve tecrübeye sahip takıma yapılır. Başka bir deyişle yanlış bir takımla dünyanın en iyi fikrine sahip olmak size kazandırmaz, ancak fikrinizi yürütmek için ekibinizin doğru olduğunu kanıtlamak size fark katacaktır.

  1. Ürünlerinizin ya da hizmetlerinizin tanımı

 CGS’nin Küresel Pazarlama ve Strateji Başkanı Elena Filimonova, “ Bir iş planı geliştirirken, ürün veya hizmetlerinizin amaca hizmet ettiğinden emin olmak son derece önemli.” diyor. “ İş planınız, ürün veya hizmetlerinizin ihtiyaca nasıl cevap vereceğini açıklayabilmeli. Çözümlerinizde sizi özel kılan ne, ve neden yerine başkasının konulması zor? Bunları cevaplayarak sizi farklı kılan anahtar unsurların taslağını çizmiş olacaksınız.”

4.Pazar/rekabet analizi

Her iş planının hedef kitlesini tanımlayan bir bölümü olmalı; Kime pazarlama yapacaksınız? Clarke Inc sahibi Victor Clarke, “ Bu, hizmet veya ürününüzle ilgili alanda sektör satış bilgilerini içeren önemli bir araştırma yapılması gereken kısımlardan biridir. Rakiplerinize bakmanız ve onların kimi hedeflediklerini görmeniz gerekiyor. Hali hazırdaki müşteri tabanınıza bakın ve ürünleriniz için ideal kitle profilini oluşturun.”

İş planında yatırımcılara karşı etkili ve çekici olmak için nüfuzunuzun güçlü ve büyümeye elverişli olduğuna ve pazarın sizin ürün ve hizmetlerinize olan ihtiyacının devam edeceğine dair nosyonları destekleyen somut verileri sunabilmelisiniz.

5.Finansal kısım ( Ne kadar nakit ihtiyacınız var ve ne zaman geri ödeyeceksiniz)

 Lisans üstü İşletme Programları şirketi SNHU yöneticisi Bruce Stetar, “ Planın başlangıç sermayesi için ne kadar miktara ihtiyaç olacağına ve geri ödemenin ne zaman için planlandığına dair net detayları içerdiğinden emin olun” Geri ödeme sermayesini nereden edinmeyi planladığınızı belirtmek de yine aynı derecede önemli. Çünkü yatırımcılar geri dönüşün ne zaman olacağını bilmek ister. Gerekli sermaye miktarını ve geri ödeme takvimini planlamamak yeni işin başarısız başladığının önemli göstergelerinden biridir.

“Tuğla veya harç dükkanı kurmak için de olsa teknoloji şirketi açmak için de olsa her durumda rakamlarınız düz olmalıdır.” diyen Southern Swallow kurucu CEO’su Erica Swallow, “ Teknoloji girişimcileri için,David Teten’in geliştirdiği startup finansal şablonunun (startup financial model template) en büyük fanlarından biriyim. Neredeyse tam otomatik Excel çalışma dosyası temelli model yeni girişimcilere ilk adımlarında finansal plan haritası hazırlama imkanı veriyor. Bu model benim son 5 yılda karşılaştığım en iyi startup finansal modeli.” tavsiyesini yapıyor.

  1. Pazarlama planı

Pazarlama bütçenizi nasıl harcayacağınızı planlamak son derece önemli. MyCorporation CEO’su Deborah Sweeney, “ Farklı seçenekleri hesaplamak (ücreti arama, pazarlamacı,el ilanları, sosyal medya vs.) ve her birinin yatırım getirisini belirlemek gerekiyor.”  Plan, pazarlama, satış ve reklam maliyetlerini kapsamalıdır .

Son olarak iş planınızı kolay okunacak ve takip edilebilecek şekilde hazırlamalısınız. Zira hiçbir şey 30 sayfalık iş planının tamamını almaktan ürkütücü değildir.  Ürünlerinizi, kullanıcı fotoğraflarını, takımın vesikalık fotoğraflarını, renkli başlıkları, finansal grafikleri, tabloları ve okumaktan memnuniyet duyacakları herhangi bir şeyi ekleyerek potansiyel yatırımcınızın dikkatini korumaya çalışın.

Facebook Comments
Kategoriler Analiz, Gündem

Yazar Hakkında

Yorum Gönder

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.
Gerekli alanlar işaretlendi *